CBSE, CLASS 8,CIVICS-Confronting Marginalization
1. what do you mean by marginalization and confronting marginalization?
Answer:- marginalization can be defined as a Process or a condition that checks or prevents a person or individual or group from complete participation or environment in social economic and political life or activity. They are sufferers of inequality and discrimination based on caste or creed, race, or color.
Now, confronting marginalization can be defined as ahead --confronting means standing against something wrong, to accept the challenge. Thus confronting marginalization is to face or stand against marginalization. people attempt to overcome their situation by adopting a range of strategies, to fight against and get deprived
1. हाशियाकरण और हाशियाकरण का सामना करने से आप क्या समझते हैं?
उत्तर:- हाशिएकरण को एक ऐसी प्रक्रिया या स्थिति के रूप में परिभाषित किया जा सकता है जो किसी व्यक्ति या व्यक्ति या समूह को सामाजिक आर्थिक और राजनीतिक जीवन या गतिविधि में पूर्ण भागीदारी या पर्यावरण से रोकता है या रोकता है। वे जाति या पंथ, नस्ल या रंग के आधार पर असमानता और भेदभाव के शिकार हैं।
अब, हाशियाकरण का सामना करने को आगे के रूप में परिभाषित किया जा सकता है -- सामना करने का अर्थ है किसी गलत चीज़ के विरुद्ध खड़ा होना, चुनौती को स्वीकार करना। इस प्रकार हाशियाकरण का सामना करना हाशियाकरण का सामना करना या उसके विरुद्ध खड़ा होना है। लोग कई तरह की रणनीतियों को अपनाकर अपनी स्थिति पर काबू पाने का प्रयास करते हैं, जिससे लड़ने और वंचित होने का प्रयास किया जाता है
2. who are the marginalized so called?
Answer:-socially and educationally economically backward people are supposed to be marginalized in our country as it says the problem of marginalization their marginalization was based on caste Aakhri racial discrimination etc.
2. हाशियाकृत तथाकथित कौन हैं?
उत्तर:- हमारे देश में सामाजिक और शैक्षिक रूप से आर्थिक रूप से पिछड़े लोगों को हाशिए पर माना जाता है क्योंकि हाशियाकरण की समस्या जाति आखिरी नस्लीय भेदभाव आदि पर आधारित थी।
3. How did marginalized people draw their fundamental rights?
Answer-Firstly, The marginalized people have drawn on the fundamental right by insisting on their rights. They have forced the government to recognize the justice done to them.
Secondly, they have insisted the government, enforce these laws their struggle influences the government to frame new laws in keeping with his pleas for fundamental rights.
3. सीमांत लोगों ने अपने मौलिक अधिकारों को कैसे प्राप्त किया? उत्तर-सबसे पहले, हाशिए के लोगों ने अपने अधिकारों पर जोर देकर मौलिक अधिकार को खींच लिया है। उन्होंने सरकार को उनके साथ किए गए न्याय को मान्यता देने के लिए मजबूर किया है।
दूसरे, उन्होंने सरकार पर जोर दिया है, इन कानूनों को लागू करें, उनका संघर्ष सरकार को मौलिक अधिकारों के लिए उनकी इच्छा के अनुसार नए कानून बनाने के लिए प्रभावित करता है।
4. what does Article 17 describe?
Answer:-Article 17 of the Constitution states that untouchability has been abolished, it describes that no one can henceforth prevent the Dalits from educating themself, entering Temple, using public facilities, etc. Again it is wrong to practice untouchability and it will not be tolerated by the democratic government. untouchability is a punishable crime now.
4.अनुच्छेद 17 किसका वर्णन करता है?
उत्तर:- संविधान के अनुच्छेद 17 में कहा गया है कि अस्पृश्यता को समाप्त कर दिया गया है, यह वर्णन करता है कि कोई भी दलितों को खुद को शिक्षित करने, मंदिर में प्रवेश करने, सार्वजनिक सुविधाओं का उपयोग करने आदि से नहीं रोक सकता है। फिर से अस्पृश्यता का अभ्यास करना गलत है और यह नहीं होगा लोकतांत्रिक सरकार द्वारा सहन किया गया। अस्पृश्यता अब एक दंडनीय अपराध है।
5. what does article 15 describe?
Answer:- Article 15 of the Constitution of India tells that no season of India will be discriminated against on the basis of religion race caste sex place of birth etc.
5. अनुच्छेद 15 किसका वर्णन करता है?
उत्तर:- भारत के संविधान का अनुच्छेद 15 बताता है कि भारत के किसी भी मौसम में धर्म, जाति, जाति, लिंग, जन्म स्थान आदि के आधार पर भेदभाव नहीं किया जाएगा।
6. How did the government empower the marginalized to confront the challenges before them?
Answer:- The government has made laws to protect its citizen. There are specific laws and policies for merging marginalized in our country. The policies and the schemes are made by setting up committees or undertaking surveys. Then the government makes an effort to promote such policies to give facilities or opportunities to specific groups.
The government promotes Social Justice by providing subsidized hostels for students of Dalits and Adivasi communities so that they can avail education and facilities that may not be available in their locality.
Again the government promotes Social Justice by reserving seats in education and government employment for the Dalits and Adivasi. These groups were centuries ago, denied opportunities to learn and to work to develop a new skill.
6. सरकार ने हाशिए पर पड़े लोगों को उनके सामने आने वाली चुनौतियों का सामना करने के लिए कैसे सशक्त बनाया?
उत्तर:- सरकार ने अपने नागरिकों की सुरक्षा के लिए कानून बनाए हैं। हमारे देश में हाशिए पर विलय के लिए विशिष्ट कानून और नीतियां हैं। नीतियाँ और योजनाएँ समितियों की स्थापना या सर्वेक्षण करके बनाई जाती हैं। फिर सरकार विशिष्ट समूहों को सुविधाएं या अवसर देने के लिए ऐसी नीतियों को बढ़ावा देने का प्रयास करती है।
सरकार दलितों और आदिवासी समुदायों के छात्रों के लिए रियायती छात्रावास प्रदान करके सामाजिक न्याय को बढ़ावा देती है ताकि वे उन शिक्षा और सुविधाओं का लाभ उठा सकें जो उनके इलाके में उपलब्ध नहीं हैं।
फिर से सरकार दलितों और आदिवासियों के लिए शिक्षा और सरकारी रोजगार में सीटें आरक्षित करके सामाजिक न्याय को बढ़ावा देती है। ये समूह सदियों पहले थे, सीखने के अवसरों से वंचित थे और एक नया कौशल विकसित करने के लिए काम करते थे।
7. Describe a scheme and law that protect the marginalized.
Answer:- See question number.6
7. एक योजना और कानून का वर्णन करें जो हाशिये पर रहने वालों की रक्षा करता है।
उत्तर:- प्रश्न संख्या 6 देखें|
8. How can a Dalit avail the benefit of reservation? Or, How does the reservation policy work?
Answer:- In India there is a list of scheduled caste(SC) or Dalits Scheduled Tribe (ST) and backward people (OBC). Those students who want to avail the benefits of reservation, apply to the government, and educational institutions for government jobs mentioning their particular caste, and even those organizations themselves ask for their caste/tribe. If a particular Dalit, SC ST OBC falls under the government list, is provided with the facilities for reservation.
8. दलित आरक्षण का लाभ कैसे उठा सकता है? या, आरक्षण नीति कैसे काम करती है?
उत्तर:- भारत में अनुसूचित जाति (एससी) या दलित अनुसूचित जनजाति (एसटी) और पिछड़े लोगों (ओबीसी) की एक सूची है। जो छात्र आरक्षण का लाभ उठाना चाहते हैं, वे सरकारी नौकरियों के लिए सरकारी और शिक्षण संस्थानों में अपनी जाति का उल्लेख करते हुए आवेदन करते हैं और वे संस्थाएं खुद भी अपनी जाति/जनजाति पूछती हैं। यदि कोई विशेष दलित, एससी एसटी ओबीसी सरकार सूची के अंतर्गत आता है, तो उसे आरक्षण की सुविधा प्रदान की जाती है।
9. State one reason why you think reservation plays an important role in providing Social justice to Dalits and Adivasis.
Answer:- Dalits and Adivasis are people very backward in education and economic condition They were marginalized. So the reservation plays an important role in providing Social justice to them because:-
1. Reservation is the only way to restore their dignity.
2. It can bring them educationally and economically upward.
3. It can help them feel socially respectable.
4. It can make them join the mainstream of National life.
9. एक कारण बताएं कि आपको क्यों लगता है कि आरक्षण दलितों और आदिवासियों को सामाजिक न्याय प्रदान करने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है।
उत्तर:- दलित और आदिवासी शिक्षा और आर्थिक स्थिति में बहुत पिछड़े हुए लोग हाशिए पर थे। इसलिए आरक्षण उन्हें सामाजिक न्याय प्रदान करने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है क्योंकि:-
1. आरक्षण ही उनकी गरिमा को बहाल करने का एकमात्र तरीका है।
2. यह उन्हें शैक्षिक और आर्थिक रूप से ऊपर ला सकता है।
3. यह उन्हें सामाजिक रूप से सम्मानित महसूस करने में मदद कर सकता है।
4. यह उन्हें राष्ट्रीय जीवन की मुख्य धारा से जोड़ सकता है।
10. What is SC/ST Act 1989 for prevention, atrocities act 1989?
Answer:- The SC ST act 1989 was framed in 1989. The act states that ill-treatment and humiliation of Dalits and tribal groups made by powerful castes will be taken into action.
1. An imprisonment for a period of six months, which may be extended to five years, and with a fine.
2. This act tells about non-billable charges.
3. The act provides social and economic rehabilitation of the victims of atrocities under Section 21 (2) (iii).
10. रोकथाम, अत्याचार अधिनियम 1989 के लिए अनुसूचित जाति/अनुसूचित जनजाति अधिनियम 1989 क्या है?
उत्तर:- एससी एसटी अधिनियम 1989 को 1989 में बनाया गया था। अधिनियम में कहा गया है कि शक्तिशाली जातियों द्वारा किए गए दलितों और आदिवासी समूहों के दुर्व्यवहार और अपमान पर कार्रवाई की जाएगी।
1. छह महीने की अवधि के लिए कारावास, जिसे पांच साल तक बढ़ाया जा सकता है, और जुर्माना।
2. यह एक्ट नॉन-बिलेबल चार्जेज के बारे में बताता है।
3. यह अधिनियम धारा 21 (2) (iii) के तहत अत्याचार के शिकार लोगों के सामाजिक और आर्थिक पुनर्वास का प्रावधान करता है।
11. what are ST and other traditional forest dwellers Act 2006? Or, recognition of the forest rights act 2006?
Answer:- The recognition of forest right Act 2006 recognizes the forest dwellers' right to homestead, cultivatable and grazing land, and to no Timber forest produce. The act also states that the right of forest dwellers includes the conservation of forest and biodiversity.
11. ST और अन्य पारंपरिक वनवासी अधिनियम 2006 क्या हैं ? या, वन अधिकार अधिनियम 2006 की मान्यता?
उत्तर:- वन अधिकार अधिनियम 2006 की मान्यता वनवासियों के वासभूमि, खेती योग्य और चरागाह भूमि और इमारती लकड़ी की वन उपज के अधिकार को मान्यता देती है। अधिनियम में यह भी कहा गया है कि वनवासियों के अधिकार में वन और जैव विविधता का संरक्षण शामिल है|
Confronting Marginalization
Very good for cbse students
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